صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۲۶

از سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی چه می‏دانیم؟   

داستان ویروس کووید19 ظاهرا نه‏تنها تمام‌شدنی نیست بلکه هر روز نیز باید منتظر اتفاق جدیدی بود. در بیست‌ودومین ماه همه‌گیری کرونا، رسانه‌های جهان از پیدایش گونه جدیدی  از این ویروس در آفریقا خبر می‌دهند که یورونیوز دیروز درباره آن، این‌گونه نوشت: «دانشمندان می‌گویند که سویه آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک است که نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن دارد. طبق اطلاعات منتشرشده این سویه به‌طور کلی دارای ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده است؛ یعنی دوبرابر بیشتر از سویه دلتا که در هند شناسایی شد. پروتئین اسپایک همان جایی است که از سوی واکسن‌ها هدف قرار می‌گیرد.»
یک احتمال هولناک
تاکنون نظر قطعی در‌باره این گونه منتشر نشده و تنها در حد حدس و گمان است. طبق گزارش یورونیوز، فرانسوا بالو، یکی از دانشمندان موسسه ژنتیک در لندن گفته است که احتمال دارد ویروس در طول عفونت مزمن یک فرد دچار نقص سیستم ایمنی تکامل یافته باشد. وی این احتمال را مطرح کرد که می‌تواند آن فرد یک بیمار درمان‌نشده مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی(ایدز) باشد. آفریقای جنوبی۲/۸ میلیون فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی دارد که بیشترین میزان ابتلا به این بیماری در جهان است. نوع بتا ویروس کرونا، سویه‌ای که سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، نیز ممکن است در یک فرد آلوده به اچ‌آی‌وی تکامل یافته باشد. در همین زمینه رادیو فرانسه هم دیروز نوشت: «به گفته محققان بریتانیایی احتمال می‌رود این سویه موجب بروز عفونت در بدن افراد مبتلا به ایدز شود که هنوز بیماری(ایدز) آنان تشخیص داده نشده است.»
طبق آمار۹۰ درصد  ابتلاهای جدید در آفریقای جنوبی  از این گونه است.همچنین  در بوتسوانا، کشور همسایه آفریقای جنوبی، در هنگ‌کنگ و  در رژیم صهیونیستی مواردی از این ویروس در 4 روز اخیر شناسایی شده است.
واکنش‌ها چه بوده است؟
کاهش سهام مرتبط با سفر، افت ارزش پول آفریقای جنوبی به پایین‌ترین سطح در یک‌سال اخیر، ممنوعیت موقت پرواز از 6 کشور آفریقایی در بریتانیا، محدودیت مرزی در استرالیا، هند، هنگ کنگ و... از جمله محدودیت‌های کنونی در پی این جهش جدید در جهان است.  الجزیره هم دیروز به نقل از نمایندهWHO  در آفریقا نوشت: «مردم وحشت نکنند ما هنوز درحال بررسی ابعاد این گونه جدید هستیم.» در عین حال برخی نیز با نگاه بدبینانه معتقدند فعالیت رسانه‌ای گسترده درباره این گونه، احتمالا به منظور جذب هرچه بیشتر واکسن به قاره آفریقاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات